SARİYERGAZETESİ.COM – YASEMİN CEBECİ – KÖŞE YAZISI
Elbette her mesleğin etik kuralları var. Ama ben Sarıyer’de reklam sektöründe çalıştığım için konuya reklam etiği olarak başlamak istiyorum. Malum ülke olarak mücadele verdiğimiz pandemi karşısında ekonomik olarak güçsüzleştiğimiz ve zor zamanlar yaşadığımız günlerden geçtik. Süreç halen devam ediyor ve ikinci dalga gelecek endişesini de hepimiz yaşıyoruz. Bu endişeden ve belki başka ekonomik sebeplerden olsa gerek piyasalarda da bir durgunluk yaşanıyor. Sarıyer’de esnafı dolaştığımda siftah yapamadan dükkan kapatanlar dahi olduğunu görüyorum. “Bir dokun bin ah işit” derler ya esnafımızın dertleri var. Sektörde geçirdiğim uzun yıllarda Sarıyerimizin esnafıyla artık bir aile gibi oldum. O nedenle reklamı pazarlarken her zaman halden anlamaya gayret de gösteriyorum.
Sarıyer’in ilk yerel gazetesi olan Sarıyer Gazetesi her ay sektörden gelişmeleri ve yeni açılan mekanları sizlere ulaştırmaya devam ederken en zor günlerde reklamlarıyla yanımızda olan pek çok esnafımıza buradan bir kez daha teşekkür ediyorum. Reklamcılıkta etik kurallara gelecek olursak… Öncelikle meslek hayatımda emri vaki reklamcılık yani müşterimi aramadan ve istiyor mu diye sormadan “reklamınızı bu ay gazeteye bastık” oldubitticiliği yapmadım. Bu açıdan içim her zaman rahattır. Esnafın bu durumdan rahatsız olduğunu sık sık duyduğumdan olsa gerek “ikna” ile “ısrar” arasındaki ince çizgiyi de dengelemeye çalışıyorum. Yani reklam konusunda ikna edeceğim diye gereksiz ısrarcılığın faydadan çok zararı var. Öte yandan kendi çıkarlarım için aynı sektörde yer alanları da kötüleme durumu da söz konusu değil. Yerel gazetenin geliri elbette ki reklamlar ancak müşterilerime her zaman en baştan söylediğim şey şudur ki, “Sarıyer Gazetesi’nde her şey sadece ticari değil. Reklamınızın yanı sıra jestlerimizi de zaten sunuyoruz.”
Ekonomik anlamda yaşanan zor süreçlerin ilk etapta küçük esnafı etkilediği yadsınamaz bir gerçektir. Bu nedenle reklama olan bakış ve algı zaman zaman “reklama ihtiyacım yok” şeklinde olabiliyor. Ancak her zaman altını çizerek tekrar tekrar söylediğim bir şey var; “büyük küçük her firma reklama ihtiyaç duyar.” Günümüzde satmak için bir ürüne sahip olmak önemli değil. Çünkü aynı ürüne sahip olan birçok firma var. Burada önemli olan nokta satışın arttırılması için gerekli olan farkındalığın yapılacak olan reklamla yaratılabilmesidir. Sarıyer’de yeni açılan her yeni firmaya ve Sarıyerimizin köklü eski firmalarına bol kazançlar dileyerek şunu da söylemek istiyorum “tek sefer reklam yapıp bırakılmamalı ve okurların gözünde aşinalık yaratılmalıdır.” Günlük koşturmaca içinde belki önünden geçtiğimiz bir yeri dahi fark edemeyebiliyoruz. Dolayısıyla tek seferlik reklamlar mucize sağlamaz, sadece firmanın ve markanın varlığından haberdar eder. Sonraki aşamalar ise bilinirliği ve dolayısıyla da güvenilirliği arttırır. Gazetemizi eline alan bir okurun karşısına sayfalarımızda birden çok daha fazla kez çıkan bir firma için akılda kalabilmek artık çok daha kolay olacaktır.
Gelecek günlerin hepimize sağlık, bereket ve bol kazanç getirmesini diliyorum.